Щороку 1 вересня учні та студенти поспішають за парти, аби продовжити гризти граніт науки. Серед них завжди були й будуть антагоністи в навчанні, захопленнях і цілях – відмінники і двієчники, проте, як показує найрозумніший учитель – історія, і перші, і другі здатні досягнути олімпу визнання і пошани, навіть якщо їх розділяє прірва в рейтингу оцінок.
Золота медалістка з двома Нобелівськими преміями
Марія-Склодовська Кюрі – особистість, історія життя якої може стати яскравим прикладом виснажливого служіння науці не заради будь-яких, бодай мінімальних винагород, а лише задля самої науки.
Складно уявити двічі лауреатку Нобелівської премії, першу жінку-викладача в історії Сорбонни безтурботною, балакучою школяркою, для якої навчання – неприємний обов'язок. Юна Марія Склодовська такою й не була: донька вчителя фізики та директорки гімназії прагнула досконалості в освіті й н е пробачала собі помилок. Така самопожертва царині знань коштувала маленькій полячці здоров'я і сну. Проте трагедії родини Склодовських – утрата матері та сестри Зосі, звільнення батька з гімназії, плачевне матеріальне становище – не змусили Марію опустити руки, а навпаки – додавали снаги і сил для крокування до наукових вершин.
Золота медаль і блискучі результати не простелили для випускниці гімназії червоної доріжки до подальшого здобуття знань, навпаки – двері Варшавського університету були наглухо зачиненими для жінки у другій половині ХІХ ст. Та сестри Марія і Броніслава проявили зовсім нежіночий характер у прагненні здійснити неможливе, домовившись по черзі заробляти одна одній на вищу освіту у Франції. Так, поки Броніслава навчалася на лікаря в Парижі, Марія кілька років працювала гувернанткою в Польщі. Лише у віці 24 років майбутня основоположниця ядерної фізики прибула в Сорбонну вивчати фізику та математику. На тривалий час її апартаментами стала крихітна мансарда без опалення, освітлення та води, а в раціоні були лише чай і хліб із маслом. Умо� �и, в яких сучасний студент не проіснував би і тижня, не заважали першовідкривачці радію та полонію поступово займати важливе місце у світовій науці.
Згодом, коли Марія Склодовська-Кюрі була матір'ю двох дівчаток – Ірен і Єви, вона не забула, якими важливими були перші шкільні кроки в її житті, тож разом із колегами-вченими відкрила кооперативну школу для десятка дітей. Педагогічному колективу цього міні-навчального закладу позаздрив би кожен сучасний університет: математику викладав видатний Поль Ланжевен, хімію – майбутній лау реат Нобелівської премії Жан Перрен, а фізику – сама геніальна мадам Кюрі. Два роки, проведені в цій унікальній школі, прищепили маленьким дівчаткам Кюрі бажання пізнавати світ. Старша Ірен – ровесниця радію – пішла стежкою батьків, ставши вченою, і 1935 року здобула Нобелівську премію з хімії. Молодша Єва знайшла себе як піаністка.
Два в одному: геній
і шкільний невдаха
Англійського натураліста Чарльза Дарвіна можна сміливо назвати вченим, який однією своєю працею – "Походження видів" – розколов світ на дві полярні частини: � �их, хто вважає автора теорії еволюції генієм і схиляється перед його досягненнями, і тих, хто без докорів сумління вішає на англійця ярлик "безбожника".
Парадокс, але сам Дарвін, прізвище якого можна часто побачити у шкільних підручниках із біології, сам до навчання у школі ставився зневажливо і скептично.
Іще в дошкільному віці з Чарльзом займалася його старша сестра Кароліна. В автобіографії "Спогади про розвиток мого розуму і характеру" Дарвін зазначає, що його перші кроки на стежці до знань аж ніяк не можна назвати хоча б � �рохи успішними. 1818 року майбутній видатний учений вступив до школи Батлера в рідному Шрусбері. Розклад, де фігурували давні мови, давня географія, давня історія, остаточно відбив у Чарльза бажання опановувати шкільні премудрості та штовхнув його в обійми давнього захоплення – природи. "Всі вчителі та батько, – пише Дарвін в автобіографії, – вважали мене звичайнісіньким хлопчиськом з інтелектуальним потенціалом нижчим за середній. Одного разу батько навіть сказав: "Ти осоромиш нашу сім'ю!"
Замість того, щоб вивчати іноземні м� �ви та писати вірші, Чарльз збирав колекції з мінералів і комах, улаштувавши разом із братом у саду хімічну лабораторію. Дізнавшись про це, директор школи Батлер розлютився і назвав Дарвіна-молодшого "легковажним".
Не прищепив любові до навчання майбутньому авторові "Походження видів" і рік у ролі учня-асистента в Единбурзькому університеті: лекції з медицини були дуже нудними, а операції – огидними. Саме в цей час юнак знайомиться з провідними англійськими зоологами, спілкування з якими допомагає йому визначитися, чим займат ись у житті. Незадоволений байдужістю сина до навчання батько Дарвіна дає йому останній шанс: отримати сан священика в Кембриджському коледжі.
У Кембриджі Дарвіна спочатку значно більше, ніж теологія, цікавили верхова їзда й комахи, проте згодом майбутній агностик і противник проповідуваних Біблією теорій опам'ятався і став десятим серед
178 студентів. Після чого він розпрощався з труднощами освіти й поринув у те, що захоплювало його з раннього дитинства, – вивчення природи.
Стежка до знань
українських титанів
Подолання перешкод у прагненні інтелектуального самовдосконалення – завжди варте поваги й захоплення. Історія поступової трансформації учня школи с. Ясениця-Сільна в українського генія мислення може надихнути до звершень на освітній ниві молодь, яка хоче залишити слід на сторінках історії. Освіта в початковій школі, а згодом і Дрогобицькій школі отців-василіан заклали фундамент знань, який Іван Франко успішно розбудував у Дрогобицькій гімназії та Львівському університеті.
Гімназист Франко в оригіналі читав Ґьоте, Лессінга, Шиллера, перекладав Гомера, Софокла, Горація. Вже тоді юний мислитель формував не лише власну бібліотеку (яка в часи навчання в гімназії налічувала близько
500 книг), а й власну систему поглядів на людське буття.
Найвідомішій українській поетесі Лесі Українці важка недуга (туберкульоз кісток) не завадила здобути прекрасну освіту, навіть попри те, що дівчинка жодного разу не переступила поріг школи.
Талановитим учителем, якому вдалось у любові до знань виховати шістьох дітей, була її матір Олена Пчілка (Ольга Косач). Жінка, незадоволен а тогочасною шкільною освітою та її русифікаторським спрямуванням, самотужки перекладала українською мовою найкращі підручники, спробувала створити український "Буквар", написала кілька п'єс для дитячого театру. У сім'ї Косачів уміли грати на музичних інструментах, малювати, були в пошані іноземні мови й історія. Старання Олени Пчілки не були марними, адже про результати прищеплення матір'ю любові до України власним дітям знає вся наша Батьківщина.
…Кажуть, у кожному з нас спить маленький геній. Зробімо ж так, щоб цей сон не був день у день усе міцнішим.
Ірина Кузьміна
Джерело: gazeta.lviv.ua
Комментариев нет:
Отправить комментарий